Lyckan

 
 
Vi tränar ju lydnad och just nu ser det ut såhär när vi tränar själva på vår grusplan:

Fotgående: Helt okej, måste arbeta upp fokus så han orkar längre. När fokusen finns där går han jättefint. När fokus finns där hänger han med bra både i höger och vänstersvängar. Behöver få in positionen lite bättre, vill gärna tränga lite.

Inkallningen är jättefin, behöver återigen få in positionen lite bättre bara. Fin fart. 

Läggande under gång är bra. Snabba läggande på både grus, snö och slask. :)

Ställande under gång är helt okej. Vill få ett lite snabbare stopp. Funderar på att träna in hopp-stå för att få en mer "tvärnit". 

Platsliggning: Osäker fortfarande. När vi är själva ligger han om än lite ofokuserad i tre minuter. Tillsammans med de andra hundarna på kursen låg han men har ett drag mot mig och ville gärna komma till mig om de andra hundarna började skruva på sig. Har aldrig gått till en annan hund utan det är till mig han vill. Oftast sätter han sig bara. Måste öva mycket stadga. 

Framförgående: Sitter inte alls, nöter nöter nöter. 

Hopp över hinder: För LK1 sitter det men inte hopp-sitt-hopp. Måste öva på att hoppa från mig. Sitt och hopp tillbaka är inga problem. 

Apporten: Sitter inte alls. Måste öva mycket mer. Han drar efter den men vill gärna spela hockey. Älskar dock att bära saker så det ska inte vara så svårt att få in om vi arbetar fokuserat. Om jag lägger apporten mellan oss så griper han, om jag då springer in honom i position och behåller hans fart så släpper han den inte. 
Måste öva att han skall hålla i den. Vill släppa om han inte rör sig. 

Budföring: Har med instruktörerna jag hade på kurser gått bra. Måste dock ta ett litet steg fram för att han ska springa. Har bara övat med godis inblandat. 
Han har klarat hanteringen bra med instruktörerna. 

Övrigt: På appellplanen är han ofokuserad och väldigt nosig. Men när han väl har fokus är han väldigt bra. Måste arbeta på kontakt och fokus stegvis. 
När det är vi på vår grusplan går allt detta bra. 




Leave a Reply.